Wednesday, February 6, 2008

Kau Yang Tak Mengerti By Ieyza Faisal

"Rembulan ,izinkan aku mencatatkan isi hati ini di dadamu......


Watak :
Eleanur Aqilla
Afroz Mazher ( suami Eleanur )
Hazral ( kekasih Eleanur )
Mazita ( Ibu angkat Eleanur )
Nadeem ( kawan Afroz )
Sarika ( kawan wanita Afroz )

sinopsis:


Eleanur Aqilla ( Annur ) berkahwin dengan Afroz Mazher atas paksaan ibu angkatnya. Annur rela kerana Hazral tidak menepati janji yang di buat. Perkahwinan yang disangka membawa perubahan kepada dirinya.. sebenarnya membawa derita. apabila pada malam perkahwinan lagi Afroz telah membentangkan syarat bahawa perkahwinan mereka semata - mata diatas kertas sahaja.

Annur dibawa Afroz ke India. disana bermulalah kehidupan Annur yang seumpama terkurung di dalam sangkar emas. Kehidupannya bukanlah sebagai seorang isteri tetapi lebih merupakan seorang gaji. tiada kehidupan seorang isteri dalam hidup Annur. Walaupun begitu..apabila diijabkabulkan , sebagai seorang wanita ketaatan itu adalah terhadap suami , Annur terus sabar melayan kerenah Afroz dan dalam diam Annur telah jatuh hati terhadap Afroz..dan dia berazam untuk merubah sikap Afroz

Ternyata Annur gagal merubah sikapAfroz yang sudah tidak percayakan wanita. Kemuncak kepada sikap Afroz.. Afroz telah menjatuhkan talak. Berbahagiakan Afroz..? setelah perpisahan itu, Annur bertemu semula dengan Hazral. Hazral sedaya upaya memujuk Annur untuk menerima dia semula. akhirnya mereka bersatu semula. namun dalam hati Annur dia masih teringatkan Afroz.Kesabaran Hazral dan kasih sayang Hazral berjaya mengubat luka dihati Annur .



Pendapat peribadi:

* Kau yang tak mengerti.... Mengisahkan Afroz seorang suami yang tidak memahami kasih seorang isteri . tidak mampu menerima cinta seorang wanita..mungkin kerana ego atau kegagalan cinta pertama.

* -Perasaan ketika membaca novel ni.. geram sungguh dengan sikap Afroz yang terlalu ego dan terlalu mempercayai rakan pejabat iaitu Nadeem dan Sarika.
-Sedih..pilu..dengan keadaan Annur yang kesakitan ketika di pukul oleh Afroz..dan dengan keadaan Annur tiada teman untuk berbicara..

Antara iktibar.... mesej ....

* Kemewahan bukanlah segalanya..tetapi kasih sayang menjadi ukuran utama kepada kebahagiaan berumahtangga.
* Paksaan dalam perkahwinan adakala mengundang penderitaan kepada si anak. tambahan pula paksaan itu berdasarkan motif tertentu

No comments: